Getekend door Apartheid?

Taal is niet neutraal. In de recente geschiedenis is het Afrikaans nu eens gezien als de belichaming van de Apartheid, dan weer in de woorden van Jan Rabie als ‘een van Suid-Afrika se trotsste veelrassige prestasies’. Op 19 oktober onderzoekt poëziecentrum Perdu hoe de problematische status van het Afrikaans tot uitdrukking komt in de literatuur.

Breyten Breytenbachs moeizame relatie met het Afrikaans is illustratief. Nadat hij in 2004 aankondigde nooit meer in zijn moedertaal te zullen publiceren, lijkt hij zich met de dichtbundel Die windvanger weer met zijn wortels te hebben verzoend. Ook buiten de literatuur kruipt het Afrikaans uit haar verdomhoekje. Zo heeft Bok van Blerk momenteel een grote hit met het lied ‘De la Rey’ over een generaal die tijdens de boerenoorlog de Britse vijand zware verliezen toebracht. De enorme populariteit van het nummer getuigt van de behoefte de Afrikaner identiteit te herdefiniëren. Een auteur als Ingrid Winterbach, die over de boerenoorlog de roman Niggie publiceerde, voelt zich er maar ongemakkelijk bij: ‘Ik hoop dat niemand de wereld uit mijn roman associeert met die vreselijke woorden en beelden.’

Welk effect heeft het Apartheid-verleden op het hedendaagse gebruik van het Afrikaans? Rob Schouten trekt een vergelijking tussen Breyten Breytenbach en Antjie Krog. Margriet van der Waal spreekt over eigentijdse Afrikaanse muziek. Annemarié van Niekerk gaat in op de roman Agaat van Marlene van Niekerk. Luc Renders plaatst de problematiek binnen het bredere perspectief van de hedendaagse Afrikaanse poëzie.

Vrijdag 19 oktober 2007
Perdu
Kloveniersburgwal 86, Amsterdam
Aanvang 20:30 uur
Entree 6 euro
www.perdu.nl

Krijn Peter Hesselink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.