Persreacties

Over Moederziel:

‘Wat een prachtige mengeling van melancholie, verbazing en verontrusting. Wat een gekte. Wat een moeder.’
– Thomas Verbogt

‘Een knap staaltje psychologie, waarmee op een originele manier de erfenis van een verpeste jeugd wordt getoond.’
NRC Handelsblad, 13 november 2015
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Subliem in zijn eenvoud. [...] Op meesterlijke wijze verweeft hij vroeger met nu, doet hij de broosheid en het manipulatieve van het geheugen inzien, geeft hij de lezer én zijn protagonist hoop en verwondering mee, en weet te eindigen in een apotheose zoals klein leed dat bij de gewone mens altijd teweegbrengt.’
Cutting Edge, 19 oktober 2015
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Iemand die een verhaal vertelt dat onweerstaanbaar grappig en hartverscheurend tragisch is, is een echte schrijver.’
Noordhollands Dagblad, 21 december 2015

‘Zo worden tegelijkertijd twee verhalen verteld, twee verhalen die elkaar aan het einde ontmoeten in de Grote Ontknoping, die komisch en droevig tegelijk is. [...] Moederziel is dan ook een zeer geslaagde debuutroman, die knap in elkaar zit.’
Recensieweb, 28 juni 2016
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Ik lees graag debuten. je kunt niet ongemerkt vergelijken met eerder werk, je hebt geen hoge verwachtingen. Moederziel is een zeer geslaagd debuut met een zeer sterk verrassend einde. Een debuut waarbij ik stiekem verlang naar een tweede boek van Hesselink, en ja, nu met hooggespannen verwachtingen!’
– Remco Houtepen op Radio 5, Omroep Max, 11 november 2015
(Beluister de volledige bespreking hier.)

‘Een prachtig verhaal.’
De Libelle, september 2015

‘Op intrigerende wijze houdt de schrijver de aandacht van zijn lezers vast door geen antwoord te geven op de belangrijkste vraag van het verhaal. Pas op de laatste pagina’s van het verhaal weet de lezer wat er met de moeder van Jonathan is gebeurd. Dit slaat in als een bom. [...] Moederziel toont dat Hesselink naast een goede dichter ook een bekwame romanschrijver is.’
Hebban, 5 november 2015
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Een geslaagde debuutroman.’
Literatuurplein, oktober 2015
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Intrigerend en goedgeschreven portret van een man die zijn jeugd overziet en de eenzaamheid die de scheiding van zijn ouders teweegbracht.’
NBD Biblion, november 2015
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Het lijkt wel alsof alles klopt; er staat geen woord te veel of te weinig.’
MustReads, 28 december 2015
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Dit boek is een aanrader omdat het de lezer tot mijmeren aanzet over familiebanden, over de mogelijkheid om je los te maken van de herinneringen aan de kindertijd en over de wijzen waarop herinneringen een concrete vorm in de werkelijkheid kunnen aannemen.’
Literair Nederland, 27 januari 2016
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Prachtige roman, fantastische sfeertekening.’
Leestafel, 23 maart 2016
(Lees de volledige recensie hier.)

‘De intensiteit van Jonathans observaties en de vaart waarmee die beschreven worden, maken van Moederziel een authentieke, boeiende debuutroman die het verdient gelezen te worden.’
Passionate Platform, december 2015
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Het is goed gedoseerd waardoor je heel lang denkt: wat is hier nou toch eigenlijk mis?’
– Ester Naomi Perquin op Radio 1, VPRO
(Beluister het volledige interview hier.)

‘Het is de verdienste van Hesselink dat hij in de ontwikkeling van de romanplot werkelijkheid en droom/fantasie in nauw afgemeten en vaak elliptische zinnen door elkaar vlecht, zodat de lezer wel een en ander kan vermoeden, maar finaal pas in de slotbladzijden met de ware toedracht van een aantal feiten wordt geconfronteerd.’
Mappa Libri
(Lees de volledige recensie hier.)

‘De melancholie, de verwardheid, de paniek en vooral de eenzaamheid, ze worden nergens met name genoemd en toch voel je ze in elke zin.’
– Manjo van Boxtel
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Een mooi, indrukwekkend boek dat op sierlijke, elegante en gevoelige wijze is geschreven.’
– Tessa Heitmeijer
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Hesselink schrijft toevallig net als Schefferlie in Kwaad daglicht over een gekke moeder, maar veel en veel beter. Hij weet op een heel natuurlijke en vanzelfsprekende manier haar afwijkingen te laten zien, hoe een klein jongentje – die niet beter weet – erop reageert én hoe die jongen zelf twintig jaar later in de war raakt als hij vreest zijn vriendin zwanger te hebben gemaakt.’
– Maarten Dessing
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Een aanwinst voor de Nederlandse literatuur.’
– Anoushka
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Als lezer voelde ik me bijna een gluurder, een andere vakantieganger, een vreemde snuiter die door het dorpje slentert, zich achter een boom verstopt en de gangen van de hoofdpersoon volgt, gedurende de ongeveer twaalf uren dat het verhaal zich in het heden afspeelt.’
– Zwart Boek
(Lees de volledige recensie hier. Maar pas op: spoiler-gevaar.)

‘Een compleet en meeslepend verhaal.’
– Joanazinha
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Maar ik ga liever voor kwaliteit dan kwantiteit en dat is wat ik vond in Moederziel. Een half leven beschreven in angsten, emoties, herinneringen en wanhoop van een kind dat een volwassene werd, waarbij ik nergens werkelijk de hoop verloor.’
– Liselore
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Het is maar een klein boekje qua omvang, maar oh wat wil ik het bij deze graag aan een ieder aanraden.’
– theonlymrsjo
(Lees de volledige recensie hier. Maar pas op: spoilers!)

‘Zoals verwacht schetst hij met mooie, subtiele woorden de gevoelens van dit aan zijn lot overgelaten kind.’
– Janneke
(Lees de volledige recensie hier.)

Over Als niemand vangt:

‘Tussen de heldere, spreektalige regels van Hesselinks gedichten klinkt het besef dat zekerheden er niet zijn’
– Janita Monna in Trouw, 15 maart 2014
(Lees de volledige recensie hier.)

‘En zo wordt deze poëzie een hilarische troost, een manier om je bewustzijn zich aan de eigen haren uit het moeras te laten trekken, een vechten tegen windmolens, en nog winnen ook…’
– Levity Peters in Meander Magazine, 18 februari 2014
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Deze poëzie is rijk aan originele beelden en heeft een fraai ritme en een vaak ondeugende frappe.’
– Els van Geene voor NBD|Biblion

‘Hesselink heeft de kunst goed onder de knie om met behulp van krachtige, originele observaties die je bezig houden emotionele, persoonsgebonden gedichten te schrijven.’
– Ruben Hofma in Liter, 26 juni 2014
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Het is alsof in deze poëzie steeds een onbekende toonsoort klinkt, unheimisch, zoekend naar een staat van evenwicht die ze nooit bereikt’
– Roel Weerheijm in de Poëziekrant, januari 2015
Lees bladzijde een van de recensie hier.
Lees bladzijde twee hier.

‘De absurditeit schuilt in elke hoek – je moet alleen durven kijken.’
– Claudia Zeller in Absint, mei 2014
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Invoelbaar en speels. Associatief, maar waar nodig to the point.’
– Ricco van Nierop in De Recensent, 28 januari 2014
(Lees de volledige recensie hier.)

Over eerdere werk:

‘Waar sommige dichters de sentimentaliteit uit de weg proberen te gaan en er bijvoorbeeld een grapje van maken, of er een hersenspinsel tegenaan gooien, benoemt Hesselink de emotie met behulp van een kaal, simpel beeld.’
– Edwin Fagel in Awater, zomer 2011
(Lees de volledige recensie hier.)

‘De poëzie van Stil alarm laat zich kenmerken door haar puntigheid en precisie, die haar tegelijkertijd eenvoudig en onnavolgbaar maakt.’
– Jeroen Dera in De Poëziekrant, maart-april 2010
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Geen moeilijk gedoe, dit is poëzie om van te genieten.’
– Rob Schouten in Vrij Nederland, 22 november 2008
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Krijn Peter Hesselink is een oorspronkelijke geest.’
– Janita Monna in De Groene Amsterdammer, 8 augustus 2008
(Lees de volledige recensie hier.)

‘Bij de laatste regel wierp de dichter een denkbeeldige prop papier van de ene in de andere hand en het was vreemd, maar heel even voorstelbaar dat daar de dichter ging, van de ene in de andere hand, verfrommeld en verlaten door een geliefde.’
– Maria Barnas in NRC Handelsblad, 8 augustus 2008
(Lees de volledige column hier.)

‘De ingetogen voordracht van deze slamkampioen is een openbaring’
– Els van Geene voor NBD|Biblion, augustus 2008

Chris van der Blonk